Stichtingsdag Leerlingen scheppen hun eigen brein

Stichtingsdag Leerlingen scheppen hun eigen brein

Stichtingsdag Leerlingen scheppen hun eigen brein

Met alle medewerkers van Innerwaard hebben we tijdens onze stichtingsdag geluisterd naar de lezing Leerlingen scheppen hun eigen brein van Mark Mieras, wetenschapsjournalist die gefascineerd is door de hersenen. Hij sprak over durven (jezelf overgeven, nieuwsgierig zijn, fouten maken, uitdagen) en over ongemak (leer ermee te zijn, het niet te ontlopen).

Hij wees ons op het vuur in je buik bij de liefde voor het leren en op het belang van een speelse cultuur met aandacht voor de verschillen tussen mensen: we zijn ontworpen om samen te werken en verschillend te zijn zodat we elkaar kunnen versterken – en wij voelden de vuurtjes in onze eigen buiken aanwakkeren. Om onze leerlingen ook te laten durven: zichzelf betekenis te durven geven. Zich te laten afvragen: Waarom ben ik de moeite waard? Ze te laten reflecteren op zichzelf en hen een rijk, positief verhaal over zichzelf te leren. Hun groene lampje aan te houden, ook als het even tegenzit. Groot worden is zelfvertrouwen hebben en kloppend zijn. Vanmiddag hebben we onze koers Eigenaarschap in verbinding geëvalueerd en gewerkt met onze eigen leeromgeving: Innerwijzer. Morgen zijn we er weer voor onze kinderen. Dan mogen we onze vuurtjes de groepen in brengen.