Kansrijk onderwijs geeft zelfbeeld boost

Kansrijk onderwijs geeft zelfbeeld boost

Kansrijk onderwijs geeft zelfbeeld boost 

Sommige kinderen moet je inhoudsmaten niet uitleggen op het bord, maar tijdens een kookles. Dan snappen ze het meteen. Dat is precies wat er gebeurt bij het nieuwe project kansrijk onderwijs voor basisschoolleerlingen die waarschijnlijk een praktijkonderwijs- of bb/kb-advies krijgen. Heel bijzonder: die kooklessen, en ook sportlessen, worden gegeven op Candea. Daarvoor komen twee groepen van veertien kinderen van heel veel verschillende basisscholen elke week een dagdeel naar de locatie Eltensestraat.

Dan krijgen ze les van docenten van het basis- en het voortgezet onderwijs. “Het doel is dat ze succeservaringen opdoen en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen én school en leren leuker gaan vinden”, zegt Marenka van Toor. Zij is namens Candea contactpersoon voor de basisscholen. Tessa Groenen is leerkracht op IKC De Tamboerijn in Zevenaar. Ze was een paar jaar geleden al betrokken bij een vergelijkbaar project. Tessa: “Voor kinderen die goed kunnen leren, is er al heel lang een breed aanbod met plusklassen en dergelijke. Voor deze kinderen is er veel minder, terwijl zij juist een extra zetje kunnen gebruiken. De stof in groep 8 is voor hen vaak erg moeilijk. Ze hebben een andere aanpak nodig, maar dat is lastig in een groep met alle niveaus door elkaar.”

ONBEWUST BEZIG MET REKENEN
Die andere aanpak biedt het project kansrijk onderwijs. De kookles is een goed voorbeeld, legt Suzan van Dreumel uit. Zij is leerkracht op IKC Joannes in Groessen. “Bij koken krijgen leerlingen een recept, dat ze stap voor stap moeten lezen en uitvoeren. Zo werken ze onbewust aan de 1F-doelen* voor rekenen en begrijpend lezen. En ze vinden het nog leuk ook.” Een groot voordeel van het project is dat de leerlingen niet op hun tenen hoeven te lopen. Op Candea hebben ze les met leerlingen van ongeveer hetzelfde niveau. Tessa: “Tijdens de lessen komen (sociale) vaardigheden aan bod, waaronder samenwerken. In deze setting voelen ze zich veilig om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Dat geeft het zelfbeeld een enorme boost. Bovendien kunnen de kinderen in een rots-en-watertraining werken aan hun sociale weerbaarheid.” Het project heeft nóg een voordeel, vertelt Marenka: “Deze leerlingen zien vaak erg op tegen de overstap naar het voortgezet onderwijs. Nu kunnen ze alvast wennen aan hoe het eraan toegaat op een middelbare school. Eigenlijk hebben ze de overstap straks al half gemaakt.” Suzan, Tessa en Marenka hopen dat volgend jaar alle basisscholen meedoen aan kansrijk onderwijs. Of een kind in aanmerking komt, bepaalt de leerkracht van de basisschool.

Betrokken leerkrachten vanuit Innerwaard zijn Bo Aarns, Suzan van Dreumel van IKC Joannes.