Groep 3? Goud!

Groep 3? Goud!

Groep 3? Goud! 

Ik had een gesprek met een paar kinderen van groep 3. Wat ze het allerleukst vinden op school? De filmpjes tijdens het brood eten. Foeksia de miniheks, bijvoorbeeld, toen het boek helemaal uit was. Dat hadden de juffen helemaal voorgelezen. En natuurlijk buitenspelen, ook favoriet. Dat er in groep 3 ook heel hard gewerkt wordt, is wel duidelijk. Want hun tip voor de groepers 2 lijkt bijna een waarschuwing: Als je naar groep 3 gaat moet je hard werken, goed naar de juf luisteren en mooi schrijven. We hebben het over moeilijke en makkelijke schrijfletters. Ik vertel dat sommige kinderen in mijn klas de oe vaak zo lastig vonden. De o gaat goed, maar als je daarna niet diep genoeg gaat, vliegt de e de lucht in! ‘Maar daarvoor heb je een gum’, zegt er één. ‘Kun je zo even verbeteren.’ Woordjes typen en dan printen vinden ze ook leuk. ‘Wij hebben thuis een hele grappige printer, die gaat zo whoop whoop heen en weer!’

Op school gebeuren ook wel eens grappige dingen. Want bij het rekenen liet de juf een keer eieren vallen. Ze schrok súper erg: ‘Ja, want de juf dacht dat ze echt waren maar dat was niet zo maar dat zeiden wij gewoon niet!’ Ze hebben er nog schik om.

Als ze zelf juf of meester mochten zijn, zouden ze het niet zo heel anders doen. Misschien nog iets vaker buitenspelen, voorlezen of film kijken. Maar nu doen ze ook vaak leuke dingen. Op het grote plein spelen of wat langer naar buiten.

Missen ze nog iets van de kleuters? Terwijl de één een langgerekt uuuuuhm laat horen, fluistert een ander: ‘mijn zusje’. De volgende zegt: ‘Ik weet er niks meer van.’ Dat gezeur ook over vroeger tijden. Ze zijn nu al groot. Groep 3! Ze kunnen straatnaamborden en verpakkingen lezen. En wat eigenlijk het leukste is: echte letters en woorden schrijven. En dat kan heel handig zijn… ‘Dan kan je ook iets op het boodschappenlijstje schrijven bij je moeder terwijl ze het helemaal niet hoeft te halen!’ ‘Dat doe ik ook. Als ze even naar de wc gaat schrijf ik er snel snoep op. Of ijs.’