24 jun De intern begeleider als kwaliteitscoördinator
De intern begeleider als kwaliteitscoördinator
Als je zelf van een scholing of training terugkomt en denkt: Ja, daar wil ik mee aan de slag! Dan is die scholing goed geweest, toch? Zo ervaar ik de bijeenkomsten die we op dit moment met alle IB-ers van Innerwaard volgen en daar vertel ik je graag wat meer over.
Wat doen we eigenlijk als intern begeleider? Waar zijn onze dagen mee gevuld? Een jaar of 40 geleden ontstond de taak van de IB’er en was je vooral een remedial teacher, die zich ontwikkelde tot zorgcoördinator.
Onderwijs is altijd in beweging en in onze tijd zijn de ontwikkelvragen op scholen heel anders geworden. We hebben nu vragen als: Hoe bieden we goed onderwijs? Wat heeft de leerkracht aan ondersteuning nodig? Wat heeft het team nodig in het bouwen aan een sterke kwaliteitscultuur? Dit vraagt iets heel anders van de IB’er. We werken binnen onze scholen steeds meer preventief aan goed onderwijs en willen met onze teams een sterke basis neerzetten om alle kinderen zoveel mogelijk te leren.
Dit jaar zijn we met alle IB’ers gestart met een scholing van 5 bijeenkomsten waarin we onze 3 werkd
omeinen, zoals op het plaatje, onderzoeken. Vivian van Alem verzorgt dit traject en geeft ons eerst input op elk domein. Daarna voeren we het gesprek over wat wíj hierin belangrijk vinden. De directeuren haken ook een deel van elke scholing aan. Een goede samenwerking tussen directeur en IB’er is cruciaal in het versterken van je onderwijskwaliteit. En welke naam de rol uiteindelijk krijgt, daar komen we wel uit. We werken nu eerst aan een gezamenlijke basis voor de inhoudelijk invulling van de taak.
Wat ik er zelf geweldig leuk aan vind, is de inspiratie die ik krijg om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik neem de nieuwe inzichten mee in mijn werk vandaag, maar zeker ook in schoolontwikkeling de komende jaren. Ook het gesprek met collega IB’ers maakt dat je elkaar meer begrijpt en geeft nieuwe inzichten, dat is waardevol. Ik word heel blij van innovatie en hierin mee mogen denken. Het traject loopt tot december. Tegen die tijd laten we weten waar we dan staan.
Hanna Christen, IB’er onderbouw op IKC De Brug