24 sep Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Blog: Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Mijn tijdlijn op Facebook vult zich met tips over welkomstdeuren, groepsmandjes, bewegend leren, het IKEA-rad, busy boxes, inloopspelletjes, goedkope maar esthetisch verantwoorde kleedjes voor in de lees-/letter-/reken-/bouw-/spelhoek, grote houten dobbelstenen, checklists, sjablonen en verder nog met video’s van stralende lokalen waarin al deze onderdelen inmiddels een plaatsje hebben gekregen. Duidelijk: het nieuwe schooljaar staat voor de deur.
Leerkrachten zijn druk bezig met het inrichten van hun lokaal om ervoor te zorgen dat hun nieuwe groep zich meteen welkom en thuis voelt. De schriften liggen onbeschreven in de kast, nog helemaal zonder inktvlekken en omgekrulde bladzijden. De werkboeken zijn nog helemaal heel, bij Snappet begin je weer helemaal bovenaan.
Een nieuw jaar vol kansen. Ideeën die je voorbij zag komen maar waarvoor je in de hectiek van het lopende jaar geen tijd of puf meer vrij kon maken, wil je nu gaan uitvoeren. Je neemt je voor om meer van dít en minder van dát te gaan doen het komende jaar.
Strakker beginnen en pas later wat meer vrijheid geven, want vorig jaar werden de gouden weken wel erg snel dof. Of misschien juist wat meer ontspannen voor de klas en de controle wat meer los durven laten. Meer bewegend leren. Of misschien juist weer wat meer aandacht voor het IGDI-model. Meer tijd nemen voor leesbevordering. Of misschien juist voor spelen. Of allebei.
En dan start het jaar. Wennen aan elkaar in een nieuwe groep en trots zijn op de kinderen van je vorige groep, die ineens zo groot lijken terwijl ze bij je collega hard aan het werk zijn. Even bijkletsen met de brugklassers die vol trots hun rooster komen laten zien en vertellen over meneer Zus en mevrouw Zo en de blunders van de eerste dagen, hun ogen ondertussen ronddwalend door de ruimtes die hen zo vertrouwd zijn. “Oh ja, een wc-kaartje! Dat hadden we altijd!” en “Kijk die bak voor de bekers en broodtrommels!” zeggen ze stoer alsof ze al járen van school af zijn, maar er schemert toch ook een beetje weemoed doorheen.
Er ligt een jaarplan dat al dan niet met behulp van leerKRACHT tot leven zal komen, waardoor we er samen voor zorgen dat ons onderwijs nog beter wordt op het gebied van sociaal-emotionele vorming, begrijpend lezen of rekenen. We blijven in ontwikkeling.
Ook bovenschools trouwens. Onze stichting heeft tweeënhalf jaar geleden een nieuwe naam en een nieuw logo gekregen. De visie en missie van onze stichting en de afzonderlijke scholen wordt steeds duidelijker, ook in ons doen en laten. Dat vonden we alleen nog niet zo spreken uit onze website, die was meer informatief dan inspirerend en daar willen we graag verandering in brengen. Tijd dus voor een nieuwe website, die zich steeds meer zal gaan vullen met verhalen en voorbeelden vanuit onze scholen. Verhalen van onze collega’s, van onze kinderen, van onze ouders. Want daar zijn we nou juist zo trots op!
Zie ik je daar?